English, click here >>>Gramophone, sept-2006
- (Guy Rickards): Sæverud BIS-CD1032:....not least the Divertimento for flute and orchestra (1939), delightfully blown here by Vidar Austvik.
Flute Talk, oktober-2006
- (Julie Koidin): Norwegian hospitality....I arrived in Stavanger, Norway. Vidar Austvik, the principal flute in the Stavanger Symphony and fluteteacher at the University, greeted me at the airport. Vidar and his wife treated me to a traditional Norwegian dinner, completed with dried meat and aquavit, a Norwegian liquor made with potatoes. They taught me to say thank you and count to 20 in Norwegian and introduced me to Norwegian flutes and repertoire. ...They were great players, and it was a treat and honor to play with all of them. It was an amazing exchange.
Stavanger Aftenblad
- (Rasmus Reed): Kveldens høgdepunkt vart Beethovens Serenade op. 25 for fløyte, fiolin og bratsj med Vidar Austvik, Fabio Biondi og Wouter Raubenheimer. Her viser Beethoven kvifor det tross alt er hans musikk som blir ståande, og dei tre utøvarane gjorde musikken til sin eigen og spelte opp til alle dei innfall og all den kreativiteten som komponisten har lagt inn.
- (Rasmus Reed): Framifrå fløytist..... Det var ein imponerande bra konsert, og etter dette er det ikkje vanskeleg å forstå kvifor Vidar Austvik stadig blir henta til Sverige for å spela med i svenske kammermusikkgrupper.....Den største prestasjone ved konserten var framføringa av Lasse Thoresens «Interplay», eit stort verk som set nærmast umogelege krav til utøvarane. Men Vidar Austvik og Kenneth Karlsson meistra både dei tekniske og dei musikalske utfordringane, og stykket vart ståande som eit monumentalt meisterverk, eit verk som ein får lyst å høyre igjen og igjen for å trengje ennå djupare inn i. Det var ei stor oppleving!
- (Rasmus Reed): Vidar Austvik, fast fløytist i orkesteret, var solist i Mozarts Fløytekonsert i G-dur, på ein overbevisande måte. Han har ein blank og bærande tone og konserten vart framført med spenst og eleganse. Det bør ikkje bli lenge før han står fram som solist igjen.
- (Nina Tjomsland) Dirigenten Grant Llewellyn: Treblåserne i SSO er enestående; vi har gjort opptak av en konsert med solo-fløyte og solo-obo denne uken, og solistene spiller bedre enn jeg har hørt dette stykket på noe annet opptak.
- (Torstein Gilje): Ny Musikk-Bjergsted, Vidar Austvik og Njål Vindenes:.... Det var et utsøkt program og en like utsøkt framføring....Deres holdning var frapperende lik, med temperament, en høyt oppdrevet teknikk og en musikalsk nerve som fikk musikken til å vibrere.
- (Torstein Gilje): Atskillig mer varme var det i Debussy’s Faunens ettermiddag, der det meste er bygget opp rundt fløyten. Denne stemmen ble glimrende ivaretatt av Vidar Austvik, med lyrisk, mykt og bærende spill.
- (Arnfinn Bø-Rygg) JS Bach: Brandenburgkonsert nr. 5 med Sirkka-Lisa Kaakinen-Pilch...og annensatsen «Affettuoso», var det en ren lise å høre. Vidar Austvik på fløyte er en mester i å omstille seg. Like stilsikker er han i dette repertoaret og i denne spillemåten, som når han spiller samtidsmusikk.
Dagbladet
- (Magne Hegdal): Vakker protest. Om jeg sier at de to minuttenes stillhet i protest mot regjeringens kulturbudsjett var det vakreste innslaget ved Ny Musikk-konserten i Munchmuseet tirsdag, kan jeg selvsagt bli feiltolket ganske katastrofalt. Derfor: Påstanden betyr ingen nedvurdering av de fremragende musikerne Vidar Austvik og Kenneth Karlsson. Og det betyr for all del ikke at musikken er slik at en er glad når den stopper.Tvert imot er en glad når den begynner igjen, spesielt når det skjer i en så strengt profilert og poetisk form som i Fukushimas vakre «Kahda-Karuna»....»Slike konserter» – det er konserter som vil bryte sløvheten, åpne sansene og bevisstheten...Vi trenger å åpnes og å vekkes, ingen tvil om det. Og vi trenger hjelp til det, slik Austvik og Karlsson gav i sine overlegent musikalske tolkninger av Stockhausens «Tierkreiz», et ganske eruptivt stykke av ungareren Josef Sari «Contemplazione» – Thorkell Sigurdbjørnssons «Kalais», og i et meget karakteristisk og teknisk virtuost stykke av Lasse Thoresen, «Interplay».
VG
- (Kjell Skyllstad): ...De to konsertgiverne Vidar Austvik og Kenneth Karlsson er begge medlemmer av Aquarius-ensemblet som gjestet hovegstaden under Oslo-dagene, og meget kompetente instrumentalister....
- (Jarle Sørå): Det kanskje mest iørefallende ved fløytisten Vidar Austvik er hans fjellstø formsans. Men også teknikken er usedvanlig sikker, og uttrykket rommer både kraft og mykhet... Virtuost taklet han Finn Mortensens klang-koglende sonate, op. 6. Verket er meget krevende, noe man ikke merket stort til i Austviks teknisk overlegne og raffinerte utførelse.
- (Synne Skouen) :Kirkeoperaen «Brønnen» av Egil Hovland.....Blandt solistene merket man seg blandt andre fløytespilleren Vidar Austvik
Aftenposten
- (Inger Elisa Reitan): Prektig fløytedebut i Aulaen...her er det duket for en god anmeldelse. Austvik presenterte et meget variert og fint sammensatt program som ga anledning til å vise hvilken dyktig musiker han er. Hans sikre tekniske beherskelse virker som et godt redskap til å få formidlet det musikalske innholdet i de enkelte verker. Han har en slank, kultivert og samtidig varm tone i fløyten, og med stor uttrykkskraft fremførte han sitt musikalske budskap... Vidar Austvik evnet å skape en ekte og lydhør atmosfære konserten igjennom og ble selvsagt behørig hyldet.
- (Hans Jørgen Hurum): Kirkeoperaen «Brønnen» av Egil Hovland. .....mens det synes urettferdig å nevne navn, også fordi de tre forestillingene får skiftende rollebesetning. Bare tre navn må frem: Den fine fløyteblåseren som var knyttet til brønnen, ikke til orkesteret, heter Vidar Austvik, den storartede dirigenten Terje Kvam og lysmesteren Bent Rognlien.
Morgenavisen
- (Anton Chr. Meyer):...og til Vidar Austvik teknisk sikre og foredragsmessig kloke fløytespill..
Avisa Tromsø
- (Anne Olden): «I flere gnistrende stykker fikk musikerne vist sin klasse. Særlig gitaristen Njål Vindenes og fløytisten Vidar Austvik virket svært opplagte. Disse to var nok i en klasse over de andre...
Nordlys
- (Einar Melvær): Vidar Austvik har en gullfløyte, som i hans hender virkelig gir en meget vakker tone. Hans nyanserte spill virker rent selvsølgelig og avslappet...
- (Einar Melvær): Fløytisten Vidar Austvik har en toppstilling i Stavanger, og det kan en godt forstå når en hører hans dynamisk fornemme tolkninger. Han når virkelig fram til hjerterøttene.